Summer in Mara

Rozbudowana gra przygodowa z domieszką takich mechanik jak symulacja farmy, łowienie ryb, crafting, eksploracja, poszukiwanie skarbów. Producentem i zarazem wydawcą gry jest studio Chibig, znane z bardzo udanego Deiland.

Yaya Haku, jak to często miała w zwyczaju, wybrała się na wieczorny połów ryb. Gdy słońce już zaszło w oddali dojrzała przepływający statek dwumasztowy. Nagle silny blask rozświetlił niebo i rozległ się wielki huk. Dwumasztowiec eksplodował rozrzucając wokół swoje szczątki. Yaya z odwagą podpłynęła do unoszących się na wodzie resztek statku z nadzieją, że kogoś zdoła uratować. Dostrzegła jedynie dryfujące na wodzie niemowlę. Wydobyła je z wody i zabrała na pokład swojej łodzi. Tak oto rozpoczyna się przygoda małej dziewczynki imieniem Koa na archipelagu wysp tropikalnych Mara.

Zaraz po wstępie przenosimy się do sceny, w której kilkuletnia Koa siedzi na szczycie dachu a Yaya niecierpliwie czeka na dziewczynkę przed domem. W tym miejscu rozpoczynamy tutorial, w którym zapoznajemy się z podstawowymi mechanikami rozgrywki, dostępnymi na początku gry. Są nimi uprawa roślin na wyznaczonych poletkach, zbieranie owoców z krzaków i drzew, ścinanie drzew na drewno, tworzenie narzędzi, przyrządzanie potraw, łowienie ryb, zbieranie muszelek z plaży i wydobywanie minerałów ze skał. Wszystkie te czynności wykonujemy na naszej wyspie, którą zamieszkujemy sami ze swoją babcią. Do dyspozycji mamy też łódź, którą możemy pływać na inne wyspy. Ma wyspie znajdują się też posągi przedstawiające dwie postaci, którym możemy składać ofiary oraz tajemnicze drzwi w skale, które otwierają się tylko kiedy Mara jest w prawdziwym niebezpieczeństwie. Yaya informuje nas, że aby tego dokonać, należy użyć czterech kryształów jako kluczy. Udanie się na sen do domu kończy samouczek.

Gra przenosi nas do czasu gdy Koa jest nastolatką. Babcia Yaya niestety odeszła, dowiadujemy się o tym znajdując kapliczkę upamiętniającą, wokół której rosną jej ulubione kwiaty. Wyspa jest zaniedbana, nie rosną żadne rośliny a niektóre poletka pokryły się kamieniami i krzakami. Nie ma żadnych zwierząt, pomost jak i sama łódź przy którym cumowała zastajemy zniszczone. W takich okolicznościach rozpoczyna się właściwa gra. Co oferuje nam rozgrywka? Otóż mylnie można założyć, że będzie koncentrowała się ona na uprawie roślin i hodowli zwierząt, jednak całość gry koncentruje się na wykonywaniu zadań. Powiązane są one oczywiście z uprawą, hodowlą czy wytwarzaniem przedmiotów, ale poza wypełnianiem zadań wymienione czynności nie są w grze do niczego potrzebne. Co prawda główna bohaterka musi się odżywiać, gdyż jako wskaźniki mamy energię oraz głód lub pasek życia, różnie można go interpretować a wykonywanie czynności obniża stan tych wskaźników, to jednak przez całą grę nie mamy z tym żadnego problemu.

Pozostaje jeszcze czynnik eksploracji, gdyż wraz z ulepszaniem łodzi otrzymujemy dostęp do nieodkrytych jeszcze miejsc na mapie archipelagu, ale to też nie jest trzonem rozgrywki. Zadań do wykonania mamy bardzo dużo. Sam nie liczyłem, ale twórcy informują o liczbie ponad 300. Samych NPC, których spotkamy jest ponad 20, każdy z nich ma swoją pulę zadań, które wraz z postępem fabuły wykonujemy. Na szczęście wydaje się, że wszystkie zadania mają związek z główną fabułą, trudno jest znaleźć zadanie, które można opisać jako poboczne. Tylko, że główną fabułą okazuje się asymilacja w społeczności zamieszkującej archipelag Mara a właściwie występującej na wyspie Qualis, czyli pierwszej na jaką docieramy poza naszą wyspą. Wokół tej wyspy koncentruje się większość zadań jakie wykonujemy.

Gra przepełniona jest też wskazówkami dobrego wychowania, z którymi musi się zmierzyć Koa a z którymi pośrednio zapoznaje się młodszy gracz. Tak, grupą docelową gry są dzieci wchodzące w wiek nastoletni. Pod takiego odbiorcę zaprojektowana jest całość gry. Główna bohaterka nie może zginąć, zadań nie da się nie wykonać. Fabuła zatrzyma się, aż dany quest zaliczymy. Same zadania z grubsza można określić jako dobre uczynki. Grafika jest mocno dziecięca, kreskówkowa, a otaczający nas świat pozytywny, barwny wręcz bajkowy. Co nie przeszkadza w tym by gra prezentowała się pod względem graficznym naprawdę dobrze. Poprawnie wypada też udźwiękowienie, cały czas towarzyszy nam nastrojowa muzyka zmieniająca się zależnie od sytuacji, odgłosy w grze też prawidłowo oddają to co aktualnie dzieje się na ekranie.

Świat przedstawiony w grze reaguje na postępy fabuły, w mieście pojawiają się dodatkowe elementy, zmienia się ilość i miejsce przebywania turystów na w mieście Qualis, także świat wydaje się być żywy. Wykonywanie zadań daje satysfakcję, każde z nich jest minifabułą przedstawiającą nam świat Mara, jego mieszkańców i ich losy. Podczas gry zdobywamy ulepszenia kosmetyczne w postaci koszulek i plecaków oraz wiadomości przenoszone przez kraby pocztowe.


Dla kogo jest ta gra? Dla nastolatków, super zabawa, multum aktywności i mechanik plus walor wychowawczy. Warto też zagrać jeśli lubisz ciekawą przygodę i interesującą rozgrywkę. W grze nie ma nudy, akcja cały czas brnie do przodu, nie ma grindu a często jest doby humor i przyjemna zabawa. Rozgrywka starcza na około 25 godzin gry co jest wynikiem bardzo dobrym. Jeśli jednak oczekujesz od fabuły większej głębi i lubisz jak zadania stanowią wyzwanie to tego tu nie znajdziesz.

Jakie gra ma wady? Pierwszą jest tutorial. Nie wyjaśnia działania wszystkich koniecznych do przejścia gry mechanik, a właściwie gracz sam musi się domyślać jak wykonywać zadania. Zdarzyło mi się dwa razy utknąć w grze, nie wiedziałem jak zdobyć wodę do butelki oraz jaka jest mechanika odrastania kwiatków obok kapliczki Yaya. W grze widać też spadki animacji w mieście. Przeszkadzają też długie ekrany wczytywania podczas przepływania między naszą wyspą a Qualis. Nie do kończ wykorzystany został też system upraw i hodowli zwierząt. Właściwie można tego nie robić bo większość potrzebnych rzeczy można kupić lub wydropić.

Kopię recenzencką gry otrzymałem od wydawcy.

Zapis rozgrywki:


PEGI – 3
Gra na konsoli PS4 zajmuje 3,14 GB.
Data wydania na PS4: 09 grudnia 2020 r.
Cena gry w psstore: 87 zł
Developer : Chibig
Wydawca : Chibig

Moja ocena