When The Past Was Around

Gatunek gier, w którym najważniejszy nie jest zróżnicowany gameplay, skomplikowane efekty graficzne czy niesamowita akcja – gry artystyczne. Do takiego rodzaju zaliczyć możemy When the Past Was Around studia Mojiken na PS4 wydaną przez Horus Worldwide Games. Gatunek stosunkowo młody, bo zapoczątkowany wydaje się w 2007 roku przez produkcje studia Thatgamecompany (Flower, Journey). Gry, w których chodzi o doświadczenie produkcji jako całości, odebranie przekazu twórców, zazwyczaj produkcje niedługie, kilkugodzinne wyróżniające się nowatorskim gameplayem, opowiadaną historią, niszową grafiką czy wzbudzanymi emocjami (najczęściej wszystkimi tymi cechami na raz).

Ręcznie rysowna grafika

Po sukcesie wspomnianych wyżej produkcji studia Thatgamecompany, nastąpił wysyp gier artystycznych, mocno średniej jakości (podobnie jak wysyp battleroyale po PUBGu), sam gatunek obronił się na rynku i obecnie mamy sytuację w miarę ustabilizowaną. Dobrych gier artystycznych wychodzi kilkanaście w roku, tych co odnoszą sukces, może kilka. Czy w tym przypadku się udało?
When the Past Was Around jest przygodówką point and click z zagadkami logicznymi a właściwie puzzlami do rozwiązania. Wyróżnia się oryginalnym stylem graficznym w postaci ręcznie rysowanych teł i animacji oraz dobrą muzyką, która odgrywa równie ważną rolę co postacie występujące w grze. Dopełnieniem jest scenariusz, z główną myślą przewodnią oraz emocje, które autorzy postanowili nam przekazać podczas rozgrywki. Całość komponuje się zaskakująco dobrze, styl graficzny przeplatany głównym motywem muzycznym potęguje odbiór i przekaz płynący z gry. Celowo unikam opisu fabuły, gdyż gra ma być doznaniem emocjonalnym i każdy zinterpretować ją może inaczej. Mnie opowieść autentycznie wzruszyła.

Zagadki logiczne

Czy gra jest idealna? Nie. Jeśli traktować ją czysto jako przygodówkę point and click jest nawet słaba. Zagadki są niewyważone, od trywialnych po przesadnie skomplikowanych a oferowana długość rozgrywki wysoce niesatysfakcjonująca. Ale w tym przypadku, wydaje się, że nawet stopień trudności zagadek można wytłumaczyć fabularnie i odebrać jako celowe zamierzenie twórcy. Fabuła jest czysto interpretacyjna, w grze nie uświadczymy ani grama tekstu poza menu i napisami końcowymi. Nie ma też zapisów stanu gry, produkcja robi to sama przechodząc między rozdziałami. Tutaj pojawia się pierwsza wada, jeśli chcemy przerwać rozdział, będziemy musieli go przejść od początku. Można przyczepić się też do niejasności niektórych zagadek logicznych, lub zastosowanych mechanik rozwiązywania puzzli. Rozgrywka obliczona jest na około 2 godziny, co biorąc pod uwagę wyważoną cenę gry jest do zaakceptowania.

Zagadki typu puzzle

Dla kogo jest ta gra? Jeśli lubisz gry opowieści, chcesz aby produkcja wzbudziła w tobie emocje, lubisz interpretować wydarzenia i rozwiązywać puzzle logiczne, polubisz się z tą produkcją. Jeśli oczekujesz akcji, długiej przygody, czy skomplikowanego scenariusza z wieloma wątkami, nie jest to gra dla ciebie.

Gry artystyczne są trudne w ocenie. W tym przypadku kierowałem odbiorem gry, unikalnością doświadczenia i tak zwanym napracowaniem (wysiłkiem włożonym przez twórców w uzyskanie końcowego efektu).

Grę do recenzji zakupiłem w sklepie psstore.

Zapis rozgrywki (jeśli chcesz zagrać, nie oglądaj):


PEGI – 3
Gra na konsoli PS4 zajmuje około 500 MB.
Data wydania na PS4: 17 grudnia 2020 r.
Cena gry w psstore: 38 zł
Developer : Mojiken Studio
Wydawca : Chorus Worldwide Games

Moja ocena