Escape From Tethys

escapefromtethys

Zręcznościowa gra eksploracyjna z mechanikami rozwoju postaci odblokowującymi dostęp do kolejnych obszarów w odwiedzonych już lokacjach – słowem Metroidvania. Na własne życzenie grę do testu otrzymałem od wydawcy portu gry na konsolę PS4 Sometimes You.

Fabuła

Fabularnie jesteśmy inżynierem zbrojeniowym wysłanym do fabryki broni na planecie Tethys aby podgonić prace nad projektami badawczymi. Jak to zazwyczaj bywa na miejscu zastajemy niezły “bałagan” i sami musimy ratować się z opresji. Podczas eksploracji napotykamy szczątki informacji o planecie i ośrodku badawczym, pozostawione w różnych terminalach oraz bankach danych które znajdujemy podczas eksploracji. Jak na grę zręcznościową fabuła wydaje się być wystarczająco interesująca aby nadać trochę głębi rozgrywce, ale jak ktoś chce się skupić tylko na czysto zręcznościowych charakterze gry można ją śmiało pominąć.

Ludzik

Nasz główny bohater przedzierający się przez labirynty korytarzy i ostępy wrogów – w skrócie “ludzik”, na początku wyposażony jest w strzelającą broń o ograniczonym zasięgu i potrafi skakać czyli tradycyjne iksem skaczesz, kwadratem strzelasz wystarczy do opanowania pierwszych etapów rozgrywki. W miarę rozwoju postaci dochodzą do sterowania jeszcze dwa pozostałe przyciski kontrolera. Do dyspozycji mamy mapę, która nie jest dostępna od początku rozgrywki, trzeba ją zabrać. W trakcie eksploracji odnajdujemy ulepszenia broni i umiejętności postaci, terminale do zapisu stanu rozgrywki oraz teleporty, pozwalające szybko przemieszczać się do wcześniej odwiedzonych już lokacji. Teren charakteryzuję się różnymi biomami oddającymi wnętrza fabryki, powierzchnię oraz wnętrze planety. Na końcu danej lokacji czeka nas walka z bossem. I teraz najważniejsze – są ukryte przejścia !!! 🙂 Czyli to, co od czasu pamiętnego, Amigowego Suprefroga pokochałem.

Graficznie widać wzorowanie się autora produkcji na klasykach gatunku, najbardziej widocznym jest podobieństwo do serii Mega Man. Gra prezentuje szkolny dostateczny poziom oprawy wizualnej, muzykę w stylu retro także na dostatecznym poziomie. Trochę ubogo wypadają efekty dźwiękowe, które nie w pełni oddają to co dzieje się na ekranie (trochę ich za mało i są mało różnorodne).

Dla kogo jest ta gra? Jeśli jesteś wychowany na produkcjach lat ’80 i wczesnych ’90 lub jesteś fanem gatunku szybko odnajdziesz się w niej i będziesz się dobrze bawił, chcąc sprostać stawianemu przez nią wyzwaniu. Jeśli nie, możesz spróbować, ale gra jest oldschoolowo trudna i wymaga wielokrotnego pokonywania etapów w celu opanowania techniki ich przejścia.

Jeśli chciałbyś zobaczyć zapis rozgrywki, oto on:


PEGI – 7

Gra na konsoli PS4 zajmuje około 0,5 GB.

Data wydania na PS4: 12 sierpnia 2020 r.

Developer : Whimsical

Wydawca : Sometimes You

Moja ocena